Thursday, February 12, 2015

RIP grandmother (191? -- 2015 )


Oma Leung heb ik 20 jaar gevolgd en gefotografeerd. Mijn verhaal is hierbij afgerond, en ik heb de kracht om verder te gaan met mijn 
nieuwe projecten :)



mijn boek 'The Story of Four Generations' http://the-story-of-four-generations.blogspot.nl/

26 januari 2015.
Mijn oma, bijna 100 jaar oud lijkt onlangs gestopt met werken. (haar leeftijd is niet bekend, haar moeder was vroeg gestorven....) Nu ligt ze ruim een maand in het ziekenhuis in Tuen Mun, Hong Kong. Twee weken geleden was ze voor een paar dagen terug in haar 4m2 kamer in het bejaardentehuis, een kamer wat bestaat uit enkele spaanplaten waar je net niet overheen kunt kijken. Ze heeft nooit een rollator gehad of tv gekeken, maar bezit al jaren een mobiele telefoon. Ze heeft geen geraniums, vensterbank of balkon met bloembakken maar wel heel veel bananenbomen en vroeger kweekte ze groente om illegaal op straat te verkopen en daarnaast verzamelde ze lege blikjes en kartonnen dozen uit vuilniscontainers om in te wisselen voor geld. Ze heeft geen uitkering, familie is aanvullend sociaal vangnet.
Wat mij interesseert is dat zij zo weinig aantrekt van wat andere mensen denken over haar en dat ze zoveel energie heeft om te (over)leven. Een paar jaar terug had ze een verkeersongeluk, en 2 maanden later liep ze sneller dan ik en liet haar 'open been' zien. Ze zei dat het niet haar schuld was. Ik vraag me nu af hoe het verder gaat, heb ik haar voor het laatst gezien deze maand?????

0 Comments:

Post a Comment

<< Home